Terveysvaikutukset

Järki särki tuotteet valmistetaan Komppa-Seppälän luomutilalla Jyväskylän Korpilahdella. Tila on tunnettu hunajantuotannosta, sillä se on Suomen suurimpia yrityksiä mehiläisalalla ja Voi hyvin –luomuhunaja on tunnettu hunajabrändi. 

Mehiläistarhaajayrittäjät valmistivat kotikeittiössä särkisäilykkeitä omaan käyttöön ja ihmettelivät miten niin hyvää kalaa kutsutaan roskakalaksi. Lopulta he kyllästyivät siihen, kuinka huonosti kotimaista kalaa on saatavilla ja päättivät nostaa syrjityn särjen salonkikelpoiseksi.  

Yrittäjien yhteinen tarina alkoi 1980-luvulla Helsingin yliopiston maatalous- ja metsätieteellisessä tiedekunnassa. Ari opiskeli kalataloutta, Marja kasvinviljelyä ja puutarhatiedettä. Ympäristöasiat ja luomuviljely kiinnostivat molempia. Opintojen loppuvaiheessa päätettiin muuttaa maalle ja 1990 kodiksi ostettiin pieni maatila Keski-Suomesta Korpilahdelta ja ryhdyttiin luomuviljelijöiksi. Nuorilla oli intoa kokeilla kaikenlaista perunanviljelyä, lampaita, kanoja, kaneja, kalkkunoita, ankkoja, hanhia, sieniviljelyä, mutta 2000-luvun taitteessa tilan päätuotantosuunnaksi valittiin mehiläishoito. Mehiläispesien määrää kasvatettiin määrätietoisesti ja kehitettiin omaksi tuotemerkiksi Voi hyvin -luomuhunaja. Tällä hetkellä tilalla on Suomen suurin mehiläistarhaus - 1500 mehiläispesää. Voi hyvin -hunaja on tunnettu hunajabrändi ja sitä on myynnissä päivittäistavarakaupoissa ympäri Suomen.

Järki särki keksittiin Päijänteen jäällä

Mehiläisiä oli hoidettu jo kolmekymmentä vuotta, mutta sitten särjet sekoittivat rutiinit. Ari ja Marja ovat molemmat perheistä, joissa on aina kalastettu ja sitä perua kotitarvekalastus oli luonnollinen osa elämää.

Vuonna 2013 oli erittäin hyvä jäätalvi ja katiskoista tuli saaliksi tuli komeita särkiä. Ne perattiin, purkitettiin ja kypsennettiin jälleen kerran lasipurkeissa keittiön sähköuunissa. Särki oli älyttämän hyvää ja koska kalaa tuli hyvin, purkkeja jaettiin myös lähipiiriin ja palaute oli erinomaista. Marja ihmetteli, miksi näin hyvää kalaa ei voinut ostaa kaupasta, miksi Korpilahdella Päijänteen rannalla on myynnissä vain norjalaista lohta, miksi särkikalojen hyödyntämisestä oli puhuttu jo kymmeniä vuosia, mutta lopputuloksena oli kymmenittäin kuolleita hankkeita. Ari hankki lisää katiskoja testatakseen nouseeko Päijänteestä särkeä. Kalaa tuli ja siinä samalla syntyi heti ensimmäiseksi tuotenimi. Normilenkki oli useampi kilometri jäällä tallustamista avantojen välillä. Siinä oli aikaa hoitaa parisuhdetta ja parantaa maailmaa. Ari mietiskeli ääneen pulkkaa vetäessään, kuinka särjen hyödyntämisessä olisi niin paljon järkeä. Marja ilmoitti välittömästi, että jos niistä tehdään tuote, niin sen nimi on sitten Järki särki. Kerrankin tuotteelle oli nimi ajoissa. Kevään koekalastaus Päijänteellä tuotti 2,5 tonnia särkiä viidessä viikossa. Ekologiseen elämäntapaan pörähti hetkessä moottorikelkka, kun täyttä kalapulkkaa oli vedetty muutama kerta hangessa kolmen kilometrin lenkki.

 
 

Olisiko särkituotteiden tekemisessä järkeä?

Yrittäjäpari mietti pitkään, onko mitään järkeä hypätä totaalisen uuteen tuotantoalaan ja aloittaa taas kaikki aivan alusta, kun työtä entuudestaankin mehiläisten kanssa oli riittävästi. Mitään erityistä nostetta ei myöskään särjen jalostamisessa vielä ollut, päinvastoin asiasta puhuminen aiheutti lähinnä ystäväpiirissä ihmettelyä ja sukulaisissa säälinsekaisia ilmeitä. Ai, särkeäkö todella meinaatte? Moni epäili hankkeen järkevyyttä. Särjen maine ruotoisena roskakalana oli varsin hyvin tiedossa, tosin arvostelijoista tuskin kukaan oli maistanut oikein tehtyjä särkiruokia.

Suivaantuminen siihen, että vajaasti hyödynnettyjen kalojen kohdalla oli enemmän puhetta ja hankkeita kuin tekoja, ja innostus uuden kokeilemiseen johti riskin ottamiseen ja kalanjalostustilojen rakentamiseen. Tuotekehittely tapahtui omassa keittiössä niiden reseptien pohjalta, joita oli valmistettu omaan käyttöön. Siksi raaka-aineissakaan ei nuukailtu vaan hopeakylkiset särjet saivat seurakseen laadukkaat luomulaatuiset raaka-aineet.

Pakkaussuunnittelua New Yorkissa

Pientuottaja ei voi lanseerata tuotetta massiivisella mainoskampanjalla. Tuotteen herkullisuuskin aistitaan vasta ostetusta ja avatusta, joten pakkauksen ulkonäön täytyy viestiä sisällöstä oikealla tavalla. Järki särjen hyväntuuliset ja tyylikkäät pakkaukset suunnitteli mehiläisharjoittelijaksi tilalle New Yorkista päätynyt Molly Conley.  Harjoittelukausi innoitti Mollyn irtisanoutumaan työstään mainostoimistossa ja perustamaan oman yrityksen. Komppa-Seppälän tila oli uuden suunnittelutoimiston ensimmäinen asiakas ja yhteistyö jatkuu edelleen.

Sitten kauppoihin

Ensimmäiset Järki särki -tuotteet valmistuivat syksyllä 2015 ja ne vietiin koemyyntiin oman kylän K-kauppaan ja Jyväskylän myymälöihin. Tuotteet menivät kaupaksi, niitä tilattiin lisää, ja epäilijöillekin alkoi varmistua, että särki on kelpo kala ja siitä saa valmistettua hyviä tuotteita.

Tästä rohkaistuneena alettiin etsiä jälleenmyyjiä myös pääkaupunkiseudulta. Vanhassa kauppahallissa Kalaliike E. Erikssonin kalakauppias Juha Lindberg totesi Järki särkeä maistettuaan sen olevan paras kotimainen kalauutuus vuosikausiin ja vinkkasi, että Järki särjen kannattaisi osallistua Vuoden suomalainen elintarvikekilpailuun. Kilpailuaika oli juuri päättymässä ja viime minuuteilla osallistumisilmoitus saatiin perille.  Purkki oli varmasti avattu ja maistettu, koska se valittiin 69 tuotteen joukosta viiteen finalistiin. Tästä saatiin hyvä startti ja palkintoja on sadellut senkin jälkeen.

 

Ei ole yhdentekevää, mitä suuhumme laitamme

Ekologinen elämäntapa on Komppa-Seppälän luomutilan perusarvoja. Tämä näkyy rakentamisratkaisuissa, kierrättämisessä, omassa aurinkovoimalassa ja uusiutuvan energian käytössä. Järki särki tuotteiden valmistus ei olisi alkanut, jos tuotanto olisi epäekologista. Särkien hyödyntämisessä on järkeä terveyden ja vesistöjen hyvinvoinnin kannalta. Merkitystä on myös sillä, että särkien kalastaminen tuo uuden tulonlähteen kalastajille ja tukee siten ammattikalastuksen säilymistä ja maaseudun elinvoimaisuutta. Järki särki yrittäjät ovat esimerkki siitä, että maalla voi työllistää itsensä kestävällä tavalla tuottamalla laadukkaita elintarvikkeita. Me kaikki vaikutamme ympäristöön kulutuspäätöksillämme.  Järki särki tuotteet ovat herkullinen esimerkki siitä millaisia ympäristöä säästävät tuotteet voivat olla parhaimmillaan. 

 

Lue lisää ympäristöstä