Kala on terveellistä

Kala on ihanteellista ruokaa, se on herkullista, nopeaa ja helppoa valmistaa ja moneksi muuttuvaa. Tämän kaiken lisäksi se on täynnä ravintoaineita, se on hyvä kivennäisaineiden, vitamiinien ja proteinin lähde. Kalan sisältämät rasvahapot ovat tärkeitä sydämen ja verisuonten terveydelle.

Kalaa kannattaa syödä ainakin 2–3 kertaa viikossa, kalanystävät voivat syödä kalaa vaikka päivittäin, mutta silloin on hyvä nauttia eri kalalajeja vaihdellen. 

 

KYMMENEN HYVÄÄ SYYTÄ SYÖDÄ KALAA

  1. Kala on terveellistä, sen erinomaiset ravitsemukselliset ominaisuudet on kiistatta todistettu, ja niiden johdosta kalaa suositellaan syötäväksi vähintään kaksi kertaa viikossa.
  2. Kalan rasvojen monityydyttymättömillä rasvahapoilla on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia. Ne mm. ennaltaehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja.
  3. Kala on kevyttä ruokaa, useimpien kalojen energiasisältö on melko alhainen.
  4. Kala on korvaamaton D-vitamiinin lähde. Ilman kalan syöntiä on vaikea saada ruuasta riittävästi D-vitamiinia.
  5. Kalassa on runsaasti, noin 20 % proteiinia.
  6. Kala sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja oikeassa suhteessa.
  7. Kala sisältää myös muita vitamiineja ja mm. seleeniä.
  8. Kala on pikaruokaa: kypsensitpä kalan paistamalla, keittämällä tai hauduttamalla aikaa kuluu enintään 10 minuuttia.
  9. Kalaa on helppo valmistaa. Epäonnistua voi oikeastaan vain kypsentämällä kalaa liikaa. Kaupoissa on runsas valikoima sellaisenaan valmiita kalatuotteita tai kypsennystä vaille valmiita tuotteita.
  10. Kala on hyvää! Eri kalalajeista ja eritavoin valmistetuista kalaruuista löytyy todella laaja kirjo vaihtoehtoja ja makuja.

    Lähde: Ruokatieto
 
 
Särki on hieno hopeakylkinen kala
 

Kala on herkullista, terveellistä ja hyvin sulavaa syötävää. Sillä on monia hyviä ominaisuuksia, joiden vuoksi sitä pidetään tärkeänä osana monipuolista ruokavaliota.

 

Särki sisältää runsaasti proteiinia

Särjen ravintoarvo on hyvä. Siinä on enemmän proteiinia kuin lohessa ja särki sisältää runsaasti muun muassa kalsiumia (96,4 mg / 100g) ja kaliumia (330 mg / 100 g).

Kalansyönti kannattaa

Kala sisältää terveellisiä rasvahappoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia. Kala on erityisen hyvä n-3 rasvahappojen ja D-vitamiinin lähde. Kalan hyödyllisten rasvahappojen on osoitettu vähentävän sydän- ja verisuonitautiriskiä. Kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa ja eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen.